Monday, January 21, 2019

Day 5 : Cappadocia

 Copy paste catatan adik akak . 

6 pit stops. Itulah yang diberitahu oleh Tuan Hazimin, guide kami dalam Trip Anatolia ini. Kami akan berhenti di 6 tempat menarik sebelum meninggalkan bumi Cappadocia, sebut Kapadokya dalam bahasa Turki.
Kapadokya adalah gabungan lima negeri di kawasan tengah Turki. Terkenal dengan landskap batu-batuan yang sangat menarik dikenali sebagai 'fairy chimneys'.
Batuan berbentuk cerobong ini terhasil akibat ledakan larva gunung berapi berjuta tahun yang kemudiannya mengeras. Angin dan hujan menghakis, meninggalkan batu tuff (dari debu mengeras) sahaja yang masih berdiri megah, dalam bentuk yang tidak terjangkau akal manusia.
Bagai kisah dongeng tatkala melihat keajaiban binaan alam ini, maka tidak hairanlah manusia menggelar struktur majestik ini sebagai 'Fairy Chimneys'.
Saya kongsikan enam lokasi yang kami singgah hari ini buat tatapan rakan-rakan FB saya. Semoga terhibur.
Haslinda Mat Isa
Trip Anatolia 2018 bersama Terokai TURKI




Hari - hari hantar laporan ke bossku . Missing him and the kids so much . Satu hari nanti nak datang semula ke Turki dengan abang misai .





Jalan selagi kaki masih kuat ... nak tunggu pencen lambat lagi 10 tahun . Time tu mungkin lutut dah longgar dan tenaga pun makin berkurang . 



No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails