Friday, March 28, 2014

Dari DIA kita datang , Kepada DIA kita akan kembali

photo from google searh..tq owner

MH730 ... Insiden yang betul-betul meruntun di jiwa ... kami pun tumpang bersedih dengan dugaan Allah ini . Berbagai persoalan bermain difikiran .. kenapa ? ... mengapa ?... bagaimana ? ... hanya Allah yang maha mengetahui , semua ini ketentuannya . Berat mata memandang , berat lagi bahu yang memikul . Kalau akak di tempat keluarga mangsa ... macam mana la akak nak melaluinya .

Kita tak berada di tempat mereka , kita tak terkesan seperti mereka ... kita mampu tumpang bersedih dan bersimpati ... mati itu pasti , dari DIA kita datang dan kepada DIA jualah kita akan kembali ... kita pun tak tahu bila pula masa kita akan tiba . 

Selagi kita diberi peluang untuk berada di dunia yang sementara ini , gunakanlah peluang yang ada sebaik mungkin , buat perkara yang baik2 supaya bila kita tiada orang akan ingat dan doakan kita . Sebab tu akak selalu luahkan yang akak sangat sayangkan family akak , betapa kasihnya akak akan teman hidup akak tu ... biar dia tahu . Kalau sayang , kita bagitau je .. kita boleh tulis dalam diari or di blog ..satu cara meninggalkan kenangan yang dapat dilihat dan dibaca sampai bila-bila . Akak dah mula menulis diari semula ... tapi tak semua akak luahkan di sini .. akak save as draft untuk tatapan kami je . 

Kami pernah merasa kehilangan orang tersayang in 1988 .. abah pergi dalam kemalangan jalanraya meninggalkan emak dan kami 8 beradik di usia 38 tahun ..time tu mak mengandung 3 bulan . Kenangan abah tetap bersama kami tetapi banyak yang semakin pudar .. nasib baik kami ada gambar-gambar abah . Arwah seorang yang penyayang dan romantik ... akak mewarisi sifat abah yang satu itu .. hehe . Hingga kini kehilangan itu masih terasa dan akak sangat kasihan dengan emak ... hilang teman hidup untuk bermanja ... hanya sempat 17 tahun bersama abah . Emak kuat membesarkan kami seorang diri ... tapi di hati emak siapa tahu betapa sepinya dia tanpa abah ... betapa setianya emak pada abah . Yang pergi tetap akan pergi , yang hidup perlu meneruskan kehidupan .. banyak yang akan berubah . Insha Allah jika kita percaya ketentuannya , segalanya akan ok , Insha Allah ada jalannya .. mungkin ada rahmat disebalik apa yang berlaku .. kita sentiasa ada DIA tempat untuk bergantung dan memhon pertolongan .  

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails